dr hab. Artur Banaszkiewicz, prof. UŁ
Od 01.10.2018 roku PROF. UŁ, DR HAB. ARTUR BANASZKIEWICZ
Pracownik etatowy UŁ od 1995 roku.
Promotor doktoratu mgra Patryka Pogody.
Numer pokoju 318.
Aktualny adres email: artur.banaszkiewicz@uni.lodz.pl
Zainteresowania naukowe: filozofia niemiecka, zwłaszcza: Leibniz, Wolff, Kant.
Dydaktyka: zajęcia na kierunkach:
- Filozofia (historia filozofii nowożytnej, seminaria analityczne, translatoria),
- Okcydentalistyka
- Wojskoznawstwo (wojna w ideologiach i doktrynach politycznych).
Członkostwo w towarzystwach naukowych:
Polskie Towarzystwo Filozoficzne (członek Zarządu, Skarbnik).
Polskie Towarzystwo Filozofii Systematycznej (członek Zarządu).
Wyróżnienia:
- Nagroda indywidualna II stopnia Rektora (2006).
- Nagroda indywidualna II stopnia Rektora (2015).
- Złota Odznaka UŁ (2016).
Ważniejsze publikacje:
Książki:
- Byt i pojęcie. Prolegomena do metafizyki, która usiłowała wystąpić jako nauka, Nowa Wieś 2005, s. 300.
- Rozum i doświadczenie. Wprowadzenie do dogmatyzmu w teorii poznania, Nowa Wieś 2005, s. 200.
- Między światem dostępnym zmysłom a transcendencją. Kanta krytyka rozumu jako próba nowego ufundowania metafizyki, Łódź 2013, s. 416
Artykuły:
- Pojęcie filozofii u Christiana Wolffa. Filozofia jako ścisła nauka, [w:] Principia, tom XXX-XXXI, Kraków 2001, s. 207-219.
- Pojęcie psychologii u Kanta, [w:] Duch i dusza, IFiS PAN, Warszawa 2001, s. 84-90
- Zjawisko i rzecz sama w sobie. Niektóre aspekty pojęcia przedmiotu w „Krytyce czystego rozumu” I. Kanta, [w:] Acta Univeristatis Lodziensis, Folia Philosophica 14, 2001, s. 155-167.
- Epistemologiczne znaczenie pojęcia doskonałości w filozofii Christiana Wolffa, [w:] O doskonałości, A. Maliszewska (red.), Łódź 2002, cz. II, s. 287-299.
- Principium contradictionis oraz prinicipium rationis sufficientis w ontologii Ch. Wolffa, [w:] Internetowy magazyn filozoficzny, Nr 2, http://www.filozof.uni.lodz.pl/hybris/pdf/Banaszkiewicz%202.pdf
- Pojęcie prawdy transcendentalnej w „Philosophia prima, sive Ontologia” Christiana Wolffa, [w:] Acta Universitatis Lodziensis – Folia philosophica 16, 2004, s. 83-103.
- Professor ordinarius philosophiae extraordinariae, [w:] I. Kant, O formie i zasadach świata dostępnego zmysłom oraz świata inteligibilnego, Kraków 2004, s. 91-106.
- Pojęcie logiki u Kanta. Czy Kant był psychologistą?, [w:] Immanuel Kant i świat współczesny, K. Śnieżyński (red.), Poznań 2004, s. 117-135.
- Istnienie jako complementum possibilitatis. Pojęcie istnienia w Philosophia prima sive ontologia Christiana Wolffa, [w:] Przegląd filozoficzny 2/2005, s. 135-147.
- Kanon czy organon? Miejsce i pojęcie logiki w filozofii Kanta, [w:] I. Kant, Podręcznik do wykładów, Gdańsk 2005, s. 217-248.
- Complementum possibilitatis czy positio absoluta? Pojęcie istnienia w Der einzig mögliche Beweisgrund zu einer Demonstration des Daseins Gottes Kanta, [w:] B. Paź (red.), Filozofia przedkrytyczna Kanta, Wrocław 2006, s.58-75.
- Pojęcie versus konstrukcja. Niektóre aspekty Kantowskiej filozofii matematyki, [w:] A. J. Noras (red.), Pytania i perspektywy transcendentalizmu. W dwusetną rocznicę śmierci Kanta, Katowice 2006, s. 63-82.
- Czy filozofia transcendentalna Kanta jest epistemologią?, [w:] Kwartalnik Filozoficzny, T. XXXVII, Z. 3, 2009, s. 155-164.
- Filozofia transcendentalna: idealizm czy realizm?, [w:] Studia Philosophica Wratislaviensia, vol. V, fasc. 2 (2010), s. 33-47.
- Kilka uwag o pojęciu metafizyki u Kanta (Metaphysik als Naturanlage), [w:] Kant a metafizyka, red. N. Leśniewski, J. Rolewski, Toruń 2010, s. 39-48.
- Kantowskie pojęcie poznania transcendentalnego, [w:] Idea transcendentalizmu od Kanta do Wittgensteina, P. Parszutowicz, M Soin [red.], s. 9-31, Warszawa 2011.
- Pedagogika transcendentalna. Kanta filozofia umysłu oraz jego filozofia filozofii jako projekt wychowawczy, “Nauki o wychowaniu. Studia interdyscyplinarne”, nr 1/2015, s. 110-131
- Nisi ipse intellectus. Nie-redukcjonistyczna filozofia umysłu w Leibniza Nowych rozważaniach dotyczących rozumu ludzkiego, [w:] Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych, XVII/t.t., Białystok 2015, s. 105-126.
Przekłady:
- Kanta, O różnicy między tym, co dostępne zmysłom, a tym, co daje się jedynie pomyśleć, [w:] Principia, tom XVIII-XIX, Kraków 1997.
- I Kant, O formie i zasadach świata dostępnego zmysłom oraz świata intelligibilnego, [w:] I. Kant, Pisma przedkrytyczne, Toruń 1999, s. 139-187
- I Kant O naczelnej podstawie różnicy kierunków w przestrzeni, [w:] I. Kant, Pisma przedkrytyczne, Toruń 1999, s. 187-195
- Kant, Encyklopedia filozoficzna wraz z wyborem uwag o metafizyce i listów z lat 1769-1781, Kraków 2003.
- Kant, Co to znaczy orientować się w myśleniu, [w:] tenże, Logika. Podręcznik do wykładów, Gdańsk 2005, s. 200-216.
- Kant, O formie i zasadach świata dostępnego zmysłom oraz świata inteligibilnego, O pierwszej podstawie różnicy kierunków w przestrzeni, wydanie drugie poprawione, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2004.
- H. Lambert, List do Kanta z 13 październik 1770, [w:] I. Kant, O formie i zasadach świata…, Kraków 2004, s. 73-85.
- Mendelssohn, List do Kanta z 25 grudnia 1770, [w:] I. Kant, O formie i zasadach świata…, Kraków 2004, s. 86-90.
- Kant, Prolegomena do wszelkiej przyszłej metafizyki, która będzie mogła wystąpić jako nauka, Kraków 2005.
- Kant, Logika. Podręcznik do wykładów, Kraków 2005.
- Kant, Fałszywa subtelność czterech figur sylogistycznych, [w:] tenże, Logika. Podręcznik do wykładów, Gdańsk 2005, s. 182-199.
- Kant, O postępach metafizyki, Gdańsk 2007.
- A. Eberhard:
a) O granicach ludzkiego poznania, [w:] I. Kant: Spór z Eberhardem, przeł. A Banaszkiewicz i S. Strasikowski, opracował A. Banaszkiewicz, posłowiem opatrzył K. Stachowiak, Gdańsk 2010, s. 8-21
b) O prawdzie logicznej, czyli o transcendentalnej ważności ludzkiego poznania, tamże, s. 22-37
c) Dalsze zastosowanie teorii logicznej prawdziwości, czyli transcendentalnej ważności ludzkiego poznania, tamże, s. 38-51
d) O dziedzinie czystego intelektu, tamże, s. 52-69
e) O istotnej różnicy między poznaniem zmysłowym a poznaniem intelektualnym, tamże, s. 70-79
f) O rozróżnieniu sądów analitycznych i syntetycznych, tamże, s. 80-96
g) O pochodzeniu ludzkiego poznania, tamże, s. 97-118
- Kant:
a) O pewnym odkryciu, po którym wszelka nowa krytyka czystego rozumu winna stać się zbędna za sprawą starej, tamże, s. 119-199
b) Szkice do pisma przeciwko Eberhardowi, tamże, s. 202-229
c) Listy, tamże, s. 230-249