dr Joanna Papiernik
Dr Joanna Papiernik,
joanna.papiernik@filhist.uni.lodz.pl
pokój 311
Doświadczenie zawodowe:
2007–2012: studia doktoranckie, Wydział Filozoficzno-Historyczny Uniwersytetu Łódzkiego
2006–2016: Web edytor (przygotowanie, edytowanie, adiustowanie, tłumaczenie [z języka angielskiego, włoskiego i francuskiego]) tekstów publikowanych na portalach internetowych
2013–2015: adiunkt w Zakładzie Historii Filozofii Starożytnej i Średniowiecznej Instytutu Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego
2015–teraz: adiunkt w Katedrze Historii Filozofii Instytutu Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego
Granty:
Projekt badawczy promotorski finansowany przez Narodowe Centrum Nauki (maj 201 – sierpień 2012), przyznane środki: 25 200 PLN, pt. „Platon schrystianizowany? Marsilia Ficina intuicyjne poznanie idei drogą do zjednoczenia z Bogiem”, jednostka: Uniwersytet Łódzki, kierownik projektu: prof. nadzw. dr hab. Elżbieta Jung, funkcja: wykonawca projektu.
Projekt w ramach konkursu na krajowe staże po uzyskaniu stopnia naukowego doktora FUGA 2 finansowany przez Narodowe Centrum Nauki (październik 2013 – wrzesień 2015), pt. „Czy możemy poznać Boga naprawdę? Epistemologiczne aspekty uzasadnienia nieśmiertelności jednostkowej duszy ludzkiej w Teologii Platońskiej Marsilia Ficina” , jednostka: Uniwersytet Warszawski, funkcja: kierownik i wykonawca projektu.
Projekt w ramach konkursu OPUS 9 finansowany przez Narodowe centrum Nauki, „W kierunku nowożytnej filozofii przyrody. Średniowieczna Szkoła Oksfordzkich Kalkulatorów, czyli matematyzacja fizyki Arystotelesa.”, 2016-2018 , kierownik projektu: prof. E. Jung, funkcja: wykonawca projektu.
Publikacje:
Książki
Czy możemy poznać Boga naprawdę? Marsilio Ficino o duszy ludzkiej, Łódź 2016 (ISBN wersja papierowa: 978-83-8088-216-4, wersja elektroniczna: 978-83-8088-217-1)
Artykuły:
Dychotomiczny charakter noesis u Platona, Studia Antyczne i Mediewistyczne 6 [41] (2008), s. 27 – 41.
Zbrodnia wynikiem niewiedzy? Kilka uwag o intelektualizmie etycznym na podstawie sporu Sokratesa z Kalliklesem, w: A. Staroń, Ł. Szkopiński (red.), „Zbrodnia, występek, wykroczenie. Mikrokosmos kryminału, Łódź 2012, s. 5 – 12.
Eklektyczny wymiar epistemologii Marsilia Ficina, P. Tendera (red.) Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów Uniwersytetu Jagiellońskiego, nr 2 (1/2011), Kraków 2011, s. 87 – 106.
Some Scholastic Terms of Marsilio Ficino’s Theory of Knowledge in „the Platonic Theology”, „Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej”, tom 60 (2015), s. 101-118.
Plato or Aristotle – Who Was the Better Philosopher? Leonardo Bruni’s Considerations as an Exemplary Expression of the Renaissance Interactions between Platonism and Aristotelianism, tom pokonferencyjny: Interactions in the History of Philosophy II. PhilHist ’15 History of Philosophy Conference Proceedings May 14-15, 2015, ed. Burçin Ercan, Istanbul 2015, s. 303-310, ISBN: 978-605-4841-95-0.
Marsilio Ficino jako medicus animorum o platońskiej proweniencji, „Therapeia, askesis, meditatio. Praktyczny wymiar filozofii w starożytności i średniowieczu” (02-03. 2014, IF UW, Warszawa); w druku.
The objective character of virtues in Marsilio Ficino’s Platonic Theology, „Hybris” (34) 2016, s. 37-53
Marsilia Ficina „Pięć kwestii o umyśle” – przesłanie filozofa in nuce, Przegląd Tomistyczny, XXII (2016), w druku.
Problem nieśmiertelności duszy w humanistycznej myśli epoki Renesansu, zeszyt tematyczny „Filozofia a pedagogika. Źródła, konteksty, granice”, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2017 numer 1 (243), s. 187-195.
Referaty na konferencjach:
Zagadnienie noesis u Platona (The issue of noesis in Plato), VIII Polski Zjazd Filozoficzny, Warszawa, wrzesień 2008;
Zbrodnia wynikiem niewiedzy? Kilka uwag o intelektualizmie etycznym na podstawie sporu Sokratesa z Kalliklesem, ogólnopolska konferencja „Zbrodnia, występek, wykroczenie. Mikrokosmos kryminału”, Koło Młodych Klasyków Uniwersytetu Łódzkiego, Koło Naukowe Filmoznawców UŁ, Koło Naukowe Romanistów UŁ i Międzywydziałowe Koło Teoretyków Kultury UŁ, Łódź, maj 2009.
Scholastyczna terminologia w neoplatońskiej epistemologii Marsilia Ficina, Czwarta Ogólnopolskia Konferencja Doktorantów UJ „Kierunki Badawcze w Filozofii”, Kraków, maj 2010.
Księga o Mieście Kobiet i Skarb Miasta Kobiet – batalia średniowiecznej feministki Christine de Pisan z mizoginią i stereotypami, wykład monograficzny „Gyne, femina, mulier…. Postać kobiety w kulturze europejskiej od starożytności do epoki Renesansu” organizowany przez Katedrę Filologii Klasycznej UŁ i Koło Łódzkie Polskiego Towarzystwa Filologicznego, czerwiec 2011.
Marsilio Ficino jako „medicus animarum” o platońskiej proweniencji, konferencja organizowana przez Instytut Filozofii uniwersytetu Warszawskiego pt. “Therapeia, askesis, meditatio. Praktyczny wymiar filozofii w starożytności i średniowieczu”, Warszawa, luty-marzec 2014.
Plato or Aristotle – Who Was the Better Philosopher? Leonardo Bruni’s Considerations as an Exemplary Expression of the Renaissance Interactions between Platonism and Aristotelianism, konferencja History of Philosophy II. PhilHist ’15, Stambuł, maj 2015.
The objective character of virtues in Marsilio Ficino’s Platonic Theology, International Plato Society Midterm Meeting “Platonic Moral Realism”, Emory University – Atlanta, marzec 2015.
Renesansowa kontynuacja sporu o mononoizm. Marsilia Ficina „confutatio Averrois”, X Polski Zjazd Filozoficzny, Poznań, wrzesień 2015.
The sources of Marsilio Ficino’s antiaverroism, at the conference Averroism between 15th and 17th century organized by the Centre for Renaissance Texts at the Department of Philosophy, Palacky University, Olomouc, 9th-10th November 2016.
Format i podział tekstów rękopiśmiennych i starodrukowych, Colloquia Mediaevalia
Catoviciensia, 13.05.2017 r. Katowice.
15TH ANNUAL ISNS CONFERENCE, OLOMOUC, THE CZECH REPUBLIC, JUNE 14-17 2017, Platonic Aspects in some Humanistic Treatises of Quattrocento on the Immortality of the Soul
Inna działalność organizacyjna i/lub naukowa:
Współpraca przy organizacji The XVIIIth Colloquium Société Internationale pour l’Étude de la Philosophie Médiévale (SIEPM), “What is New in the New Universities? Learning in Central Europe in Later Middle Ages (1348-1500)”. Łódź 8-10.IX.2011.
Współpraca ze Stowarzyszeniem Naukowym Collegium Invisibile przy rekrutacji na rok akademicki 2015/2016.
Recenzent „Theologica Wratislaviensa” 10 (2015), Widoki na starość. Interdyscyplinarne studia gerontologiczne.
Członkowstwo w organizacjach naukowych:
2015-teraz: członek The International Plato Society
2015-teraz: członek La Société Marsile Ficin
Doświadczenie dydaktyczne:
Kurs historii filozofii starożytnej
Kurs historii filozofii średniowiecznej
Seminarium „Myśl feministyczna – historia i współczesność” (współprowadzenie z prof. dr hab. Elżbietą Jung)
Seminarium “Feministyczna filozofia społeczna” (współprowadzenie z prof. dr hab. Elżbietą Jung)